Titel:
Hvilke afgørelser kan man klage over? Undervisningsministeriet svarer på spørgsmål om FGU, KUI og SPS
VF12 Printartikel - Essens:
FB
Kort tekst:
Har kommunens målgruppevurdering for FGU karakter af at være en afgørelse, som den unge kan klage over? Der opstår mange spørgsmål i en reformtid. Vi har taget fat i Undervisningsministeriet og fået svar på de fire mest stillede blandt vores brugere.
Person:
Fotoreportage:
Lang tekst:


 

 

1. Har kommunens målgruppevurdering for FGU karakter af at være en afgørelse, som den unge kan klage over?


Undervisningsministeriet svarer: 

Vurderingen af, om en ung er omfattet af målgruppen for den forberedende grunduddannelse, er en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det følger af lovbemærkningerne til § 2K stk. 7. Heraf følger også, at vurderingen af, hvorvidt en ung tilhører målgruppen, skal begrundes (s. 25 i lovforslag som fremsat).
 

Det betyder også, at den unge kan klage til kommunen over afgørelsen. Herudover kan den unge efter seks måneder på ny bede om en målgruppevurdering. Der er ikke indsat klageadgang til ministeriet. 

 

2. Har kommunens tildeling af en kontaktperson karakter af at være en afgørelse, som den unge kan klage over?

Undervisningsministeriet svarer:

Efter lovens § 2L stk. 1 udpeger kommunalbestyrelsen en gennemgående kontaktperson til unge, når det vurderes, at den unge af personlige eller sociale årsager har behov for støtte fra flere enheder i kommunen. Kontaktpersonen har til opgave at følge og støtte den unge frem mod fastholdelse i en ungdomsuddannelse eller beskæftigelse.
 

Det betyder, at den unge kan anmode om en kontaktperson, når disse forhold er til stede.
 

Der kan som følge heraf også klages over selve afgørelsen af, om man tildeles en kontaktperson. Ikke hvem den pågældende er. Der er tale om en kommunal afgørelse, hvor der er overladt et skøn til kommunen. Der er ikke indsat klageadgang til ministeriet. 

 

3. Har uddannelsesplanen karakter af at være en afgørelse, som den unge kan klage over?


Undervisningsministeriet svarer: 

Uddannelsesplanen er ikke i sig selv en afgørelse, men den kan indeholde en række afgørelser fx i forhold til varighed. 

 

4. SPS-støtten til unge på FGU, er den at sammenligne med den SPS-støtte de unge kan få på andre ungdomsuddannelser fx gymnasiet?

Undervisningsministeriet svarer: 

Med FGU’en bliver SPS-støtten udvidet til de forberedende tilbud. En af de centrale elementer i FGU’en er, at den er en uddannelse, der bygger på et inkluderende læringsmiljø, hvor der tages særlige hensyn, så alle unge hjælpes til at håndtere deres udfordringer.
 

Der er mulighed for specialpædagogisk støtte til elever med forskellige former for funktionsnedsættelser, fx til ordblindhed, syns- og hørenedsættelser, udviklingsforstyrrelser og psykiske eller fysiske vanskeligheder. Der gives dog ikke studiestøttetimer, da behovet skal dækkes i det inkluderende læringsmiljø. Derfor gives der heller ikke støttepersontimer til elever med psykiske vanskeligheder eller udviklingsforstyrrelser.
 

Der er i tilskudsniveauet til FGU taget højde for dette, idet det samlede tilskudsniveau (aktivitetsafhængigt tilskud og grundtilskud) er højere end på de eksisterende tilbud.
 

Herudover har kommunen adgang til at tilknytte en virksomhedsmentor til elever i egu.


 


 

Kender du Essens?
Essens er Schultz’ nye faglige magasin og portal, hvor I kan orientere jer målrettet om beskæftigelse. Her stiller vi skarpt på beskæftigelsesindsatsen, borgeren, beskæftigelsesmedarbejderen, fagligheden, organiseringen, politikken og på den forskning, som virker.

Se vores video og få svar på, hvorfor Essens skal være en del af jeres faglige ballast eller få en gratis prøveperiode – og tilmeld jer vores nyhedsbrev


 


 


 

 
Disclaimer:
Denne artikel er normalt ikke gratis, men vi synes alligevel, at du skal læse den. Prøv også Schultz Essens i en måned. Så kan du læse mange flere.


 

 

1. Har kommunens målgruppevurdering for FGU karakter af at være en afgørelse, som den unge kan klage over?


Undervisningsministeriet svarer: 

Vurderingen af, om en ung er omfattet af målgruppen for den forberedende grunduddannelse, er en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det følger af lovbemærkningerne til § 2K stk. 7. Heraf følger også, at vurderingen af, hvorvidt en ung tilhører målgruppen, skal begrundes (s. 25 i lovforslag som fremsat).
 

Det betyder også, at den unge kan klage til kommunen over afgørelsen. Herudover kan den unge efter seks måneder på ny bede om en målgruppevurdering. Der er ikke indsat klageadgang til ministeriet. 

 

2. Har kommunens tildeling af en kontaktperson karakter af at være en afgørelse, som den unge kan klage over?

Undervisningsministeriet svarer:

Efter lovens § 2L stk. 1 udpeger kommunalbestyrelsen en gennemgående kontaktperson til unge, når det vurderes, at den unge af personlige eller sociale årsager har behov for støtte fra flere enheder i kommunen. Kontaktpersonen har til opgave at følge og støtte den unge frem mod fastholdelse i en ungdomsuddannelse eller beskæftigelse.
 

Det betyder, at den unge kan anmode om en kontaktperson, når disse forhold er til stede.
 

Der kan som følge heraf også klages over selve afgørelsen af, om man tildeles en kontaktperson. Ikke hvem den pågældende er. Der er tale om en kommunal afgørelse, hvor der er overladt et skøn til kommunen. Der er ikke indsat klageadgang til ministeriet. 

 

3. Har uddannelsesplanen karakter af at være en afgørelse, som den unge kan klage over?


Undervisningsministeriet svarer: 

Uddannelsesplanen er ikke i sig selv en afgørelse, men den kan indeholde en række afgørelser fx i forhold til varighed. 

 

4. SPS-støtten til unge på FGU, er den at sammenligne med den SPS-støtte de unge kan få på andre ungdomsuddannelser fx gymnasiet?

Undervisningsministeriet svarer: 

Med FGU’en bliver SPS-støtten udvidet til de forberedende tilbud. En af de centrale elementer i FGU’en er, at den er en uddannelse, der bygger på et inkluderende læringsmiljø, hvor der tages særlige hensyn, så alle unge hjælpes til at håndtere deres udfordringer.
 

Der er mulighed for specialpædagogisk støtte til elever med forskellige former for funktionsnedsættelser, fx til ordblindhed, syns- og hørenedsættelser, udviklingsforstyrrelser og psykiske eller fysiske vanskeligheder. Der gives dog ikke studiestøttetimer, da behovet skal dækkes i det inkluderende læringsmiljø. Derfor gives der heller ikke støttepersontimer til elever med psykiske vanskeligheder eller udviklingsforstyrrelser.
 

Der er i tilskudsniveauet til FGU taget højde for dette, idet det samlede tilskudsniveau (aktivitetsafhængigt tilskud og grundtilskud) er højere end på de eksisterende tilbud.
 

Herudover har kommunen adgang til at tilknytte en virksomhedsmentor til elever i egu.


 


 

Kender du Essens?
Essens er Schultz’ nye faglige magasin og portal, hvor I kan orientere jer målrettet om beskæftigelse. Her stiller vi skarpt på beskæftigelsesindsatsen, borgeren, beskæftigelsesmedarbejderen, fagligheden, organiseringen, politikken og på den forskning, som virker.

Se vores video og få svar på, hvorfor Essens skal være en del af jeres faglige ballast eller få en gratis prøveperiode – og tilmeld jer vores nyhedsbrev


 


 


 

 
Tidsskriftsnr.:
Publiceringsdato:
20-06-2019
Kommentarer
Kommentar link essens:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

Kommentarlink:
kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.